Vaalirahoitusilmoituksen tekevät ne ehdokkaat, jotka ovat tulleet valituksi tai varasijalle vahvistetussa vaalituloksessa. Näiden henkilöiden tulee toimittaa vaalirahoitusilmoitus VTV:lle kahden kuukauden kuluessa siitä, kun vaalien tulos on vahvistettu.
Ilmoitusvelvollisista kerrotaan tarkemmin kohdassa ilmoitusvelvolliset.
Vaalirahoitusilmoitus tehdään VTV:n vahvistamalla lomakkeella. Ilmoitus tulee tehdä ensisijaisesti sähköisesti vaali- ja puoluerahoitusvalvonnan asiointipalvelussa.
Vaali- ja puoluerahoitusvalvonnan asiointipalvelu
Vaalirahoitusilmoitukseen on sisällytettävä seuraavat tiedot:
Ilmoitusvelvollinen vastaa ilmoituksensa sisällöstä. Ilmoitusvelvollisen on pyydettäessä annettava kampanjatiliotteella tai vastaavalla tavalla sellaisia ilmoitusta täydentäviä tietoja ja selvityksiä, jotka saattavat olla tarpeen ilmoituksen oikeellisuuden ja riittävyyden tarkistamisessa.
Vaalien kampanja-aika alkaa 6 kuukautta ennen vaalipäivää ja päättyy 2 viikkoa vaalipäivän jälkeen.
Aluevaalit 2022
Kuntavaalit 2021
Laissa ei määritellä erikseen ehdokkaan tukiryhmää, mutta ilmaisulla "ehdokkaan tukiryhmä tai muu yksinomaan ehdokkaan tukemiseksi toimiva yhteisö" katetaan kaikki ne henkilöryhmät, jotka toimivat ja osallistuvat vaalikampanjan toteuttamiseen. Merkitystä ei ole sillä, missä muodossa ryhmä toimii. Tukiryhmä voi olla rekisteröity tai rekisteröimätön yhdistys.
Ehdokkaan tukiryhmäksi tai muuksi vastaavaksi yhteisöksi lasketaan ainoastaan ryhmä, joka tukee vain kyseistä ehdokasta. Yhteisö, joka tukee useita eri ehdokkaita, ei ole laissa tarkoitettu tukiryhmä tai muu vastaava yhteisö.
Ilmaisu "ehdokkaan tukiryhmä tai muu yksinomaan ehdokkaan tukemiseksi toimiva yhteisö" ei tarkoita puolueiden rekisteröityjä yhdistyksiä. Jos yhteisö on virallisessa suhteessa puolueeseen, se ei ole laissa tarkoitettu tukiryhmä tai muu vastaava yhteisö. Tämä rajaus on tarpeen siitä huolimatta, että esimerkiksi puolueen paikallisosasto voi käytännössä toimia vaalikampanjassa samalla tavalla kuin yksittäisen ehdokkaan henkilökohtainen tukiryhmä. Vaikka puoluejärjestö olisi pieni, sen toiminta tähtää yleensä myös muuhunkin kuin yksittäisen ehdokkaan tukemiseen.
Ehdokkaan omistama yritys voi tukea ehdokkaan kampanjaa. Jos ehdokas ottaa vastaan tukea omalta yritykseltään, tuki katsotaan tueksi kyseiseltä yritykseltä ja ehdokkaan tulee ilmoittaa siitä vaalirahoitusilmoituksessa.
Osakeyhtiöt ovat itsenäisiä oikeushenkilöitä, eikä osakkeenomistuksella ole vaalirahoituksen kannalta tässä merkitystä.
Jos ehdokas saa puolisoltaan suoran rahalahjan, jolla katetaan vaalikampanjan kuluja, hänen tulee ilmoittaa rahalahja vaalirahoitusilmoituksessa. Rahalahja ilmoitetaan vaalirahoitusilmoituslomakkeen kohdassa tuki yksityishenkilöiltä.
Vaalikampanjaan kuuluvasta tai vaalikampanjan tukemiseksi julkaistusta maksullisesta mainoksesta tulee käydä ilmi, kuka mainoksen on maksanut. Ehdokkaan, ehdokkaan tukiryhmän ja muun yksinomaan ehdokkaan tukemiseksi toimivan yhteisön on huolehdittava siitä, että mainoksen maksajan nimi ilmoitetaan mainoksessa.
Jos mainoksen maksaja on yksityishenkilö, hänen nimensä saa kuitenkin julkistaa vain hänen nimenomaisella suostumuksellaan, mikäli hänen maksamansa mainoksen arvo on
Yhteisilmoittelulla tarkoitetaan ilmoittelua, jossa
Yhteisilmoittelu rajataan pääsääntöisesti ehdokkaan ilmoitusvelvollisuuden ulkopuolelle. Rajaus koskee kaikkea puolueen, myös paikallisjärjestön, ilmoittelua, joissa kaikki tai ainakin useat ehdokkaat olisivat tasapuolisesti mukana eli esimerkiksi ulkomainoksia ja lehti-ilmoituksia. Ehdokkaan osallistuminen puolueen yhteisilmoitteluun ei tuo äänestäjälle lisätietoa ehdokkaan sidonnaisuuksista.
Rajanveto ehdokkaan henkilökohtaisen kampanjan ja puolueen kampanjan välillä ei yhteisilmoittelun osalta ole aina yksiselitteinen. Puolueen ja muiden ulkopuolisten tahojen yhteisilmoittelu on periaatteessa mahdollista jyvittää kaikkien ehdokkaiden kesken, mutta sitä ei voida pitää tarkoituksenmukaisena. Ehdokas voi halutessaan vapaaehtoisesti antaa tietoja myös yhteisilmoittelusta vaalirahoitusilmoituksessa.
Kun selvitetään, kuuluuko ilmoitus ehdokkaan kampanjaa, on arvioitava, onko ilmoittelu ollut ehdokkaan itsensä määräysvallassa. Yleistyksenä voidaan todeta, että jos ehdokas ei ole itse voinut vaikutta ilmoitteluun, ei yhteisilmoitusta lueta ehdokkaan henkilökohtaiseen kampanjaan eikä ilmoitus siten ole ehdokkaan ilmoitusvelvollisuuden piirissä.
Tilanne olisi sama puolueen nais- ja nuorisojärjestöjen ilmoittelun osalta niissä tilanteissa, joissa järjestö on maksanut ilmoituksen kaikkien jäsentensä puolesta. Näitä ei luettaisi ehdokkaan henkilökohtaiseksi kampanjaksi.
Sen sijaan, jos ehdokas saa puolueelta tai puolueyhdistykseltä tukea henkilökohtaiseen ilmoitteluunsa, on kyseessä puolueelta tai puolueyhdistykseltä saatu ilmoitusvelvollisuuden alainen tuki. Jos ehdokas kuitenkin osallistuu yhteisilmoittelun kustannuksiin esimerkiksi maksamalla ehdokasmaksua, voi ehdokas ilmoittaa maksun kampanjakulunaan. Samoja periaatteita sovelletaan myös muiden ulkopuolisten tahojen (kuten ammattiliittojen ja muiden kansalaisjärjestöjen) yhteisilmoitteluun, joka kohdistuu useisiin ehdokkaisiin.